آموزش شمع سازی

در این وبلاگ به آموزش شمع سازی و جدیدترین عکس ها در زمینه شمع سازی به همراه آموزش تزیین شمع ، فیلم های آموزش شمع سازی و... را گردآوری کرده و برای شما آماده می کنیم.

آموزش شمع سازی

در این وبلاگ به آموزش شمع سازی و جدیدترین عکس ها در زمینه شمع سازی به همراه آموزش تزیین شمع ، فیلم های آموزش شمع سازی و... را گردآوری کرده و برای شما آماده می کنیم.

در این وبلاگ به آموزش شمع سازی و جدیدترین عکس ها در زمینه شمع سازی به همراه آموزش تزیین شمع ، فیلم های آموزش شمع سازی و... را گردآوری کرده و برای شما آماده می کنیم.

بایگانی
آخرین مطالب

معرفی وسایل مورد نیاز شمع سازی

دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۳۹۶، ۰۹:۱۸ ق.ظ
معرفی وسایل مورد نیاز شمع سازی
امروزه یکی از هنرهای دستی پر رونق شمع سازی می باشد که در این مطلب به معرفی وسایل مورد نیاز شمع سازی می پردازیم و در مورد تک تک وسایل مورد نیاز شمع سازی توضیح مختصری خواهیم داد. در ادامه با 18 ابزار شمع سازی آشنا می شویم:

وسایل مورد نیاز شمع سازی چیست؟

معرفی وسایل مورد نیاز شمع سازی
1 - قالب:
یکی از با اهمیت ترین وسایل شمع سازی قالب آن می باشد که در جنس ها و طرح های گوناگون ساخته می شوند. قالب ها معمولا به صورت شیشه ای، فلزی، پلاستیکی یا سیلیکونی تولید می شوند. در میان قالب ها بهترین نوع از نظر هنرمندان این حرفه قالب شیشه ای می باشد زیرا در قالب های شیشه ای شمع ها صاف و صیقلی تولید می شوند و عمر بیشتری نسبت به قالب های پلاستیکی دارند. اما از نظر قیمت قالب های پلاستیکی و فلزی از شیشه ای ارزان تر هستند. نکته ی دیگر که باید در مورد قالب ها بدانید این است که جهت قرار دادن فتیله در شمع، قالب ها دارای سوراخی در کف یا بالا (بستگی به قالب) می باشند.

فتیله
2 - فتیله:
از دیگر مواد لازم برای شمع سازی فتیله است که اغلب از جنس کتان می باشد. فیتیله ها در اندازه ها و ضخامت های گوناگون ساخته می شوند که بستگی به قطر شمع دارد. فتیله ها معمولا در دو نوع قیطانی و نخ پرک ساخته می شوند.

سوزن یا قلاب فتیله
3 - سوزن یا قلاب فتیله:
قلاب یا سوزن فتیله برای نگه داشتن فتیله در وسط شمع در هنگام ریختن پارافین ذوب شده در قالب استفاده می شود. به این طریق که باید فتیله را به قلاب گره بزنیم تا در وسط قرار گیرد و بعد پارافین را درون قالب بریزیم.

پارافین
4 - پارافین:
شالوده اصلی شمع سازی را می توان پارافین نامید که بدون آن شمع پدید نمی آید. پارافین ماده ای سفید و مات بوده که از مواد نفتی بدست می آید. این ماده از نظر ذوب درجات مختلفی دارد که برای شمع سازی از نقطه ذوب 60 تا 63 درجه سانتی گراد استفاده می کنیم. پارافین انواع مختلفی دارد که به طور مختصر به آن ها می پردازیم.

پارافین کریستالی: از این پارافین به دلیل داشتن انعطاف بالا برای ساخت شمع  های دست ساز استفاده می شود. این پارافین با دست حالت می گیرد و برای ساخت شمع هایی استفاده می شود که می خواهیم شکل خاصی بگیرد. این پارافین کمی گران تر از نوع های دیگر است اما اگر کیفیت آن پایین باشد شمع زیبا و شفافی از آن بدست نمی آید.

پارافین قالبی: این پارافین که ارزان ترین و ساده ترین پارافین موجود در بازار است برای شمع های معمولی که به صورت ساده و رنگی می بانشد استفاده می شود.

پارافین شنی: این نوع پارافین که مانند دانه های ترافل قنادی و در رنگ های مختلف است مناسب ساخت شمع های از نوع تپه ای است.

پارافین پولکی: در اصل نوعی از همان پارافین شنی است و همانطور که از نام آن پیداست شبیه پولک است. هم می توان داخل قالب ریخت  و با پارافین ذوب شده دیگر ترکیب کرد و هم به صورت تزیینی استفاده کرد.

پارافین ژله ای: این پارافین با دیگر پارافین ها متفاوت است و حالت چرب و لغزنده ای دارد. مناسب برای استفاده در لیوان و ظروف است مانند شمع  هایی کهدرون آن ها وسیله های تزیینی دیده می شود.

پارافین مایع: البته می توان آن را مثل بقیه پارافین ها روشن کرد اما بیشتر برای تزیین استفاده می شود. اغلب در لیوان یا گیلاس ریخته می شود و روی آن را طلق قرار می گیرد که پایه نگهدارنده فتیله است.

اسید استئارین
5 - اسید استئارین:
این ماده که جهت استحکام بیشتر پارافین استفاده می شود ماده ای بی طعم، بی رنگ و بی بو است. کریستال های آن ورقه ورقه بوده که در الکل وارت داغ حل می شود و برای ساختن شمع و صابون نیز به کار می رود و در شمع سازی باعث افزایش مدت سوخت به پارافین می شود. اسید استئارین خود حلال خوبی بوده و نه تنها باعث می شود رنگ به خوبی حل شود بلکه باعث می شود تا شمع پس از خشک شدن کوچکتر شده و به راحتی از قالب جدا شود. اگر از آن زیاد استفاده شود ممکن است شمع حالت صابونی به خود بگیرد. میزان مورد استفاده در شمع سازی برای هر نیم کلیو پارافین 50 گرم می باشد.

رنگ شمع سازی
6 - رنگ:
از دیگر وسایل ضروری در شمع سازی، رنگ مخصوص شمع سازی می باشد که در بازار موجود می باشد. البته می توان از مداد شمعی هم استفاده نمود و فراموش نکنید که در ساخت شمع از رنگ کمتر استفاده کنید زیرا شمعی که دارای رنگ زیادی است خوب نمی سوزد.
رنگ ها نوع دیگری به نام رنگ شب نما یا فلورسنت دارند که به صورت پودر می باشد که معمولا در پارافین های پولکی استفاده می شوند.

ظرف مخصوص
7 - ظرف مخصوص:
ابزار دیگر شمع سازی ظرف مخصوصی است که برای ذوب کردن پارافین از آن استفاده می شود. برای این کار معمولا از ظرف فلزی استیل یا آلومینیوم استفاده می شود. به این صورت که دو ظرف تهیه می کنیم یک ظرف بزرگتر و یک ظرف کوچکتر و ظرف بزرگتر را آب می کنیم تا جوش آید و ظرف کوچکتر را که شامل پارافین است درون ظرف بزرگتر قرار می دهیم تا پارافین ذوب شود و برای ریختن در قالب آماده شود.

چسب کاغذی
8 - چسب کاغذی:
چسب کاغذی هم که همیشه در دسترس است در آموزش شمع سازی هم به کار می آید، در شمع سازی برای ثابت نگه داشته فتیله در ته قالب استفاده می شود.

براکس
9 - براکس:
از دیگر وسایل شمع سازی براکس بوده که برای نسوز کردن فتیله شمع استفاده می شود. به این صورت که یک قاشق چای خوری براکس و نمک را مخلوط کرده و در یک استکان آب جوش قرار می دهیم تا 5 دقیقه بجوشد و فتیله را درون آن قرار می دهیم و سپس فتیله را از آن خارج کرده و در یک سطح صاف می گذاریم تا خشک شود.
از دیگر روش های نسوز سازی فتیله استفاده از موم عسل می باشد به این صورت که موم را روی بخار ذوب کرده و 5 دقیقه فتیله را در آن قرار می دهیم و سپس به صورت بالا که گفته شد آن را خشک می کنیم.

عطر
10 - عطر:
اگر می خواهید خودتان و یا مشتری در هنگام سوختن شمع بوی مواد نفتی به مشامش نخورد از عطر شمع استفاده کنید. عطر شمع در انواع گوناگون وجود دارد و در هنگامی که پارافین ذوب شده را در قالب می ریزید باید اضافه کنید.

دماسنج
11 - دماسنج:
اگر می خواهید در کار خود دقیق باشید و در هنگام ذوب کردن پارافین درجه حرارت درست را رعایت کنید می توانید از دماسنج های مخصوص شمع سازی استفاده کنید تا در دمای 60 درجه که نقطه ذوب پارافین است رد نشوید زیرا بعد از این حرارت پارافین بخار شده و از بین می رود.

کاغذ روغنی
12 - کاغذ روغنی:
زمانی که پارافین را ذوب می کنید ممکن است از مقدار شمع شما بیشتر باشد برای جلوگیری از هدر رفتن پارافین اضافه یک سینی بردارید کاغذ روغنی را روی آن پهن کنید و بقیه پارافین را درون آن بریزید تا خشک شود و در آینده در کارهای بعدی استفاده کنید.

سینی فر
13 - سینی فر:
همانطور که در بالا گفته شد از سینی فر برای اضافه پارافین و در مورد دیگر برای سرد کردن شمع های آبی کوچک استفاده می شود.

چاقو یا تیغ موکت بری
14 - چاقو یا تیغ موکت بری:
برای ساخت شمع های کوبیسم، ماکارونی و برای شمع های که بدون قالب ساخته می شوند و نیاز به برش دارند استفاده میشود. همچنین برای از بین بردن زائده های شمع و زیبا شدن کار از آن استفاده می شود.

قاشق یا همزن
15 - قاشق یا همزن:
هنگامی که می خواهید رنگ به پارافین ذوب شده اضافه کنید برای خوب حل شدن رنگ از قاشق یا همزن استفاده می شود.

اسپری سیلیکون
16 - اسپری سیلیکون:
برای جدا سازی راحت شمع از قالب از اسپری سیلیکون استفاده می شود و در صورتی که ندارید می توانید از روغن مایع نیز استفاده کنید.

حلقه گرد کیک پزی
17 - حلقه گرد کیک پزی:
می توان به جای قالب از حلقه گرد استفاده کرد، اما پیشنهاد نمی شود و جزو وسایل ضروری شمع سازی نیست.

وسایل تزیینی
18 - وسایل تزیینی:
از دیگر موارد که تقریبا در بیشتر کارهای هنری استفاده می شود وسایل تزیینی می باشد تا برای زیبا سازی شمع هایی که ساخته اید استفاده کنید. بستگی به خلاقیت خود می توانید وسایل تزیینی و یا حتی پایه های فرفورژه خریداری کنید و شمع هایی که درست کرده اید را زیبا کنید.

  • مسعود بهرامی

نظرات (۱۳)

عالی بود
  • امیر دوست پسر خوب هستم
  • شمارهاتون رو بدید دوست دخترای خویم 

    دوستون دارم😍عاشقتونم

     

    سایت خیلی خوبی دارید 
    امیدوارم موفق باشید
     

    عالی بود

    خیلی شفتی امیر

    ممنون ا راهنماییتون.امیر خوبی داداش.دوست دختر میخوای چیکار .دنبال پول در اوردن باش.انقدر حوس ران نباش .از خودت برس ک چی تو اون مغزت میگرده.حتما ب جوابش میرسی.@-@

  • دختر‌چادری
  • عالی

    من میخام کار شمعسازی شروع کنم و لوازمش رو بخرم بخاطر همین این مطلب رو مطالعه کردم

    امیر جان دوستت دارم

  • عاشقان ظهور
  • با سلام. 
    ضمن تشکر و قدر دانی از شما من پایه هفتم هستم و میخوام که برای درس کاروفناوریم (پودمان کسب و کار) شمع درست کنم و بفروش برسانم.

    خیلی ممنون از این لطف شما که باعث میشه اطلاعاتمون بالا برود خیلی ممنون مطالب خوبی بود

    بسیاااار عالی و کاربردی بود این مطلب.

    ممنونم ازتون

  • دوست دختر اول امیر
  • امیر جان ریدی که

    امیر تر بزن.

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی